Рифмы детские маленькие на английском языке. Рифмовки и догадки с лексикой на английском языке по темам «Цвета», «Части тела» и «Трапезы и еда»

Рифмовки на уроках английского языка.

С первых занятий английским языком, дети испытывают огромное желание с первых минут заговорить на этом языке. Чтобы сохранить эту мотивацию изучению языка ребенку необходимо приблизить перспективу “говорения” и поддержать его первоначальное стремление вступить в процесс общения.

Именно рифмовка облегчает процесс заучивания необходимых для общения фраз и лексики.

Разучивание рифмовок отвечает возрастным и психологическим особенностям детей. Рифмовка обладает такими признаками, как краткость,ритмичность, звуковая повторяемость,усваивается детьми наиболее быстро и легко.

Чтёние рифмовок доставляет им удовольствие. А то, что пережито эмоционально положительно,надолго остаётся в памяти маленького человека,оставляя след в его сознании.Лексико-грамматические структуры легко активизируются в устной речи благодаря рифме стихотворения.

Начальная школа - это период, когда ребенку интересна звуковая сторона слова. Читая рифмовки, ребенок вслушивается в звуки речи,замечает их повторы, оценивает их созвучие. В рифмовке слово приобретает особый характер,звучит отчетливее, самостоятельнее, привлекает к себе внимание. Ребенок произносит его с большей выразительностью, чем в речи иного типа. Дети склонны к рифмованию знакомых слов, радуясь их узнаванию в полученных сочетаниях.

Рифмовка как заученный блок создает у ребенка ощущение уверенности в себе, а хоровая работа над рифмовкой (так же, как и хоровое пение)способствует консолидации группы детей.Рифмовки являются средством развития детской речи и таких её компонентов, как дыхание, дикция,слух, умение регулировать силу голоса.

Чтение рифмовок способствует совершенствованию речевого дыхания, так как создает условия четкости соблюдения пауз.Благодаря соблюдению пауз появляется выразительность речи. Значение рифмовки в формировании выразительности и эмоциональности речи огромно. Через чтение рифмовок ребенок передаёт различные чувства и переживания, и поэтому должен правильно использовать интонационные средства.

Звуковой повтор в рифмовке также способствует выработке правильного произношения отдельных звуков, слов.

Важная роль рифмовок и в формировании дикции,четкого и ясного произнесения не только звука,слова, но и фразы в целом. Упорядоченное повторение тех или иных звуковых особенностей придает рифме подчеркнутую ритмичность, которая и способствует выработке правильной дикции.

Через чтение рифмовок у детей формируется также умеренный темп речи. Размеренность и ритмичность рифмовок, наличие близких к детскому восприятию образов развивает способность удерживать в памяти слова, словосочетания,обеспечивает быстрое их запоминание, что в свою очередь способствует развитию такой психической функции, как память.

При заучивании рифмовок с детьми передо мной как учителем встали несколько задач: вызвать интерес к рифмовке, желание знать её, помочь понять содержание в целом, помочь запомнить нужный элемент (элементы) наизусть, научить выразительно читать, обеспечить запоминание всей рифмовки.

С целью обеспечения всех этих задач я выбрала следующий порядок разучивания рифмовок.

1. Выбирая рифмовку, выбираю в ней главный объект отработки (звук, лексика,лексико-грамматическая структура и т.д.).
2. Сообщаю название рифмовки, перевожу или семантизирую при помощи наглядности.
3. Объясняю задание детям.
4. Знакомлю детей с рифмовкой, прочитывая её два раза.
5. Довожу содержание рифмовки до сознания детей(объясняю общий смысл, перевожу читая показываю на картинку, прошу детей догадаться, о чем идёт речь, корректирую их ответы)
6. Провожу отработку наиболее трудных слов,словосочетаний, структур.
7. Организую индивидуальное повторение слов,структур,
8. Обеспечиваю хоровое повторение рифмовки построчно два раза, при необходимости больше. Так как дети не могут запомнить иноязычные фразы и повторять рифмовку большими блоками, при заучивании рекомендуется разбить её на части. 9.Провожу одновременное декламирование с детьми всей рифмовки в целом. (Последнее прочтение рифмовки рекомендуется проводить громко)

Во время разучивания нужно подойти к каждому ученику и прислушаться, правильно ли он проговаривает материал. Если требуется,откорректировать. Поскольку с третьего раза чтения рифмовки внимание детей ослабевает, а текст ещё недостаточно хорошо разучен, меняю форму повторения. Можно предложить встать и повторять стоя. При следующем прочтении можно разделить детей на две группы. Каждая группа по очереди проговаривает строчку за строчкой, или соревнуется - “чей шепот четче”.

Во время чтения рифмовок с первых уроков я уделяю внимание невербальным, компонентам общения (мимике, жестам, позе), объясняю детям, что читая рифмовку, он (ребенок) не должен волноваться; декламируя, следует обращаться не только к педагогу, но и ко всем ребятам. Следует обратить внимание ребенка на осанку, выражение лица, направление взгляда на аудиторию или собеседника, громкость – “чтобы все ребята услышали”.

Во время декламации рифмовок обращаю внимание детей на правильность и рациональность использования выдоха, приучая детей произносить небольшие фразы на одном дыхании.Совершенствованию речевого дыхания способствует произнесение рифмовок в замедленном темпе, что в свою очередь позволяет тщательно отработать произношение звуков, слов.

Поскольку произнесение шепотом требует более четкой артикуляции звуков, необходимо вводить задания на шепотное чтение рифмовок. Такой прием способствует также лучшему запоминанию рифмовки, поскольку заставляет детей вслушиваться в произносимый текст.

Для того, чтобы развить чувство темпа-ритма,включаю задания на размеренное чтение рифмовок и хоровое исполнение в заданном темпе (медленно -умеренно - быстро).

Выбирая ту или иную рифмовку, нужно определять её главное назначение (отработка звука, лексики,лексико-грамматической структуры т. д.).

Виды рифмовок которые мною используются на начальном этапе обучения английскому языку:

1. Фонетические рифмовки.

Рифмовки можно использовать для отработки определенного звука в фонетических упражнения.Данная группа рифмовок, в силу 4-5-кратного повторения звука, позволяет детям отчетливо услышать звук, и при заучивании дает многократное повторение звука.

1. "And what is red?"
Ask little Fred.
"The flag is red,"
Says his brother Ted.

1.His pretty sister
Lives in this little village.

1 "Little grey mouse,
Where is your house?"
"I live under the floor,
My flat has no door".

2. The streets go up,
The streets go down,
And in and out
About the town.

1.Peter Piper picked a pack
Of pickled pepper.
A pack of pickled pepper
Peter Piper picked.

2. Paper on the floor,
Paper on the floor.
Pick it up, pick it up,
Paper on the floor.

1. Why do you cry, Willy?
Why do you cry?
Why, Willy? Why, Willy?
Why, Willy, why?

2. "Willy, Willy! Tell me true!
Willy, Willy! Who are you?"
"I am a little boy".

2. Зарядки.

В младшем школьном возрасте внимание детей неустойчиво. Следует предусмотреть в плане урока виды работ, снижающие утомляемость. Таким видом могут стать физкультминутки, которые снимают напряжение, переключают внимание детей, вызывают положительное эмоциональное настроение. Эти рифмовки при систематическом повторении позволяют детям усвоить лексику сначала на рецептивном уровне, а через 2-3 урока они уже в состоянии повторять текст за учителем, и лексика переходит на репродуктивный уровень без затраты на это учебного времени.

Hands on your hips,
Hands on your knees,
Put them behind, if you please,
Touch your shoulders,
Touch your nose,
Touch your ears,
Touch your toes.
Raise your hands into the air,
To the sides, on your hair,
Raise them up as before,
While clapping - "One, two, three, four!"
Stand up and look around.
Shake your head and turn around,
Stamp your feet upon the ground.
Clap hands, and then sit down.
Stand up and look around.
Make a bow and turn around.
Stamp your feet upon the ground,
Clap hands and then sit down

make a bow [`bau] – поклон

Head and,
Knees and toes,
Knees and toes.
Head and,
Knees and toes,
Knees and toes,
And eyes and ears,
And mouth and nose.
Head and shoulders,
Knees and toes,
Knees and toes.

My head, my shoulders, my knees, my feet, My head, my shoulders, my knees, my feet, My head, my shoulders, my knees, my feet. And we all clap hands together.

My chin, my elbows, my hips, my toes

My chin, my elbows, my hips, my toes And we all clap hands together.

3. Грамматические рифмовки.

Так как рифмовки способствуют развитию образной памяти, ребенку легче через образ запомнить значение и произнесение лексико-грамматической структуры.

На начальном этапе рифмовки играют важную роль,так как позволяют ребенку овладеть лексико-грамматической структурой без особых усилий. Однако рифмовки не влечет за собой владение самой структурой. После заучивания рифмовки нужно провести дополнительную работу для того, чтобы активизировать воспроизведение в памяти и употребление лексической единицы или структуры.

the verb "to have (has)"

I have mother,
I have father,
I have sister,
I have brother.

He Wants Some Toys

A little boy
Has no toy.
He makes much noise,
He wants some toys.

How Many Fingers do I Have?

How many fingers do I have?
Five on my left hand,
Five on my right hand.
How many fingers do I have?

I have two eyes,
And I can see
A book and a pen
In front of me.
I see a window
And a door.
I see the ceiling
And the floor.

One, two. Look at your shoe.
Three, four. Look at the floor.
Five, six. Look at the chicks.
Seven, eight. Look at the plate.
Nine, ten. Look at your pen.

the verbs "to like", " to love"

A Peacock and a Dove

This is a peacock
And that is a dove.
The peacock I like,
And the dove - I love.

I Love my Family

I love my father,
I love my mother,
I love my sister
And my big brother.

I like a ball,
And you like a doll.
I like a dog,
And you like a frog.
I like some fish
And you like a dish.

the modal verb "can"

What Can You Do?

I can swim like a fish,
I can run like a dog,
I can jump like a frog,
I can fly like a bird.

Can you tell me why
I can run
I can jump,
But I cannot fly?

4. Советы.

Дети склонны к рассуждениям, поэтому они легко присваивают мысли, заключенные в рифмовках и афоризмах, включая их в рамки своего жизненного опыта. “Советы” в данном разделе очень легкие,способствуют обогащению словаря, образному выражению детьми своих мыслей.

Learn your lessons
As well as you can.
Be tidy like Nick,
Not dirty like Dan.
Jump and play,
Run and play,
That is the way
To be happy and gay.

Always try to be polite
In everything you do.
Remember always to say "Please",
And don"t forget "Thank you".

Hearts like doors will open
with ease
To very, very little keys.
And don"t forget that two
are these:
"We thank you all" and
"If you please".

with ease - Легко

5. Лексические рифмовки.

Через чтение и запоминание рифмовок расширяется словарный запас, и при особых формах работы слова переходят в активный словарь.

Ann"s cat is black.
Jane"s cat is grey.
They often drink milk
And wash every day.

My little doggy
Likes to play
When I come home
From school each day.

I think mice
Are very nice.
Their tails are long,
Their faces are small,
They don"t have any chins at all.

Tiger, Tiger, burning bright
In the forest of the night.

We Go to the Zoo

Tomorrow, on Sunday,
We go to the Zoo.
Tomorrow, tomorrow
We go to the Zoo.
There is a zebu there,
And a zebra, too.
A bear and a monkey,
And a kangaroo.

Spring is green,
Summer is bright,
Autumn is yellow,
Winter is white.

6. Рифмовки-диалоги.

Языковой материал почти каждой рифмовки можно использовать для составления детьми микродиалогов при направляющей работе со стороны учителя.

Dialogs in Rhymes

What"s this?
- what"s that?
- what"s this?
- It’s a school bag
- It’s a pencil
- It`s a pen
For a pupil I am

7. Лимерики.

Лимерики - это необычное стихотворение из пяти строк. Первая, вторая и пятая строки имеют три ударения и рифмуются между собой. Третья и четвертая строки рифмуются между собой, но они гораздо короче других трех. Лимерики очень популярны в Англии. Основоположником этих стихов считается Эдвард Лир (1812 - 1888). В 1960 году английская газета Morning Star проводила конкурс на лучшие лимерики.

Эти рифмовки можно использовать и при работе в средних классах, как элемент английского устного народного творчества.

8. Рифмовки к праздникам

Эти рифмовки помогут учителю подготовить сценарий театрализованных представлений.

We have a date to celebrate
Which comes but once a year.
And so today we"d like to say
From all of us to you,
"Happy birthday! Happy birthday!
"Happy birthday to you!"

we have a date to celebrate -у нас есть дата, которую надо отметить

New things to learn,
New things to meet,
New songs to sing,
New books to read,
New things to have,
New things to do,
In this fine New Year.

Sunshine"s calling everyone,
"Get up! Don"t you hear?
Winter holidays are here.
Now such pleasant days have come!
Now it"s time to have great fun!
Now"s the best time of the year.
Happy New Year!"

now it"s time to have great fun – пришло время получать большое удовольствие

Roses are red,

Violets are blue,

Sugar is sweet,

And so are you.

Этот незамысловатый стишок, часто напечатанный на открытке, говорит о трепетных чувствах к любимой/любимому. О глубокой любви поведает такое произведение, например:

Would it be ok if I took some of your time?

Would it be ok if I wrote you a rhyme?

Would it be ok if I opened my heart?

Would it be ok if I took on the part

Of being your man and showed you a view,

One that only a real man could do?

А чего стоят сонеты Шекспира, лирика Байрона и английские стихи других выдающихся писателей… И речь не только о любовных сочинениях, которые школьники пишут своим одноклассницам или взрослые мужчины желающие покорить сердце женщины, а о стихотворениях вообще. К каждому может прийти муза и разбудить желание творить. А что если эта муза окажется англоговорящей? Для этого в Native Eng lish School есть специальные , а также , Как проявить свои чувства мы писали в статье Цитаты и фразы на английском языке про любовь . Но это, все таки, чужие чувства. Сегодня мы расскажем, как сочинить стих на английском и как подбирать рифмы к словам на английском.

Что такое рифма в английском языке?

Зачем в поэзи и нужны строки и строфы?


Рифма (rhyme) – это одинаковые или похожие звуковые сочетания двух или больше последних слов в строках, которые повторяются. Собственно рифма и делает восприятие стихотворения или песни приятным на слух.

Рифмы делятся на такие виды:

  1. Полные – звуки после ударной гласной одинаковые: might – night, boy – joy.
  2. Неполные – с повторением гласных или согласных звуков: worth – forth, sale – rain.
  3. Составные, которые на английском называются broken rhymes – в таком случае рифмуются не звуки, а сами слова: bottom – shot him, passion – with compassion.
  4. Зрительные, так называемые eye rhymes – слова с похожим написанием, но разным звучанием: wood – blood, love – prove, have – grave.

В стихотворениях важной есть не только рифма слов, а и ритм (rhythm) – чередование ударных и неударных слогов, их ускорение или наоборот замедление. Ритм формирует метрику – разные стихотворные размеры.

Основные виды:

1. Ямб (iamb) – двузвучный размер, где под ударением стоит каждый второй гласный слог.

Toda y I ha d a ro tten da y.

As I was co ming i n from pla y,

I a ccidentally stu bbed my to es

And tri pped and fe ll and wha cked my no se.

2. Хорей (trochee) – двузвучный размер, где под ударением – каждый первый гласный слог.

O nce u pon a mi dnight drea ry, whi le I po ndered, wea k and wea ry,

O ver ma ny a qua int and cu rious vo lume o f forgo tten lo re.

3. Дактиль (dactyl) – трехзвучный размер, где под ударением – каждый первый гласный слог.

Ju st for a ha ndful of si lver he le ft us

Ju st for a ri band to sti ck in his co at.

4. Амфибрахий (amphibrach) – трехзвучный размер, где под ударением – каждый второй гласный слог.

It’s fo ur in the mo rning, the e nd of Dece mber

I’m wri ting you no w just to see if you’re be tter

5. Анапест (anapaest) – трехзвучный размер, где под ударением – каждый третий гласный слог.

‘Twas the ni ght before Chri stmas, when a ll through the ho use

Not a crea ture was sti rring, not e ven a mo use.

Ритм задают строки (lines) , а точнее фразы. То есть не все, что написано в одну линию – строку – составляет стих. Стихотворная строка – фразовая рифмованная строка – речевая ритмическая единица, которая имеет смысл. То есть каждая строка должна звучать как законченная фраза. Сочетание строк их рифма формирует строфы (stanzas) – часть стиха, которая состоит из определенного числа строк. Различают перекрестную (cross stanzas) и параллельную строфы (parallel stanzas) . Они имеют по четыре строчки: только в перекрестной рифмуются первая и третья, а также вторая и четвертая строки:

The way a crow

Shook down on me

The dust of snow

From a hem lock tree.

А в параллельной – первая и вторая, третья и четвертая:

What the hammer? what the chain?

In what furnace was thy brain?

What the anvil? What dread grasp?

Dare its deadly terrors clasp?

Научитесь соблюдать правила написания стихов – сможете написать произведения любой сложности!

Английские рифмы: как написать стих


Для того чтобы писать стихи нужно обладать широким словарным запасом и, конечно, знать на высшем уровне грамматику. Обогатить знания поможет чтение книг на языке оригинала, просмотр фильмов, практика в разговорном и письменном английском. Начните сами слагать свободные, белые стихи. Если есть вдохновение и вы знаете основоположные правила написания стихотворений – все получится!

В случае, когда подобрать рифму к английскому слову самостоятельно не получается, используйте словарь рифм на английском – онлайн-сервисы вам в помощь!

1. http://www.rhymezone.com/ Здесь вы найдете множество слов-рифм и фраз к нужному слову, а также примеров этих самых выражений из разных произведений. Поиск можно настроить на синонимы, объяснения, цитаты и прочее.

2. http://rhymer.com/ Вот тут можно даже выбрать двойные, тройные и рифмы по первым слогам.

3. http://www.prime-rhyme.com/ Этот сайт попроще предыдущих. Тут генерируются только синонимы к введенному вами слову.

4. http://wikirhymer.com/ На сайте собрано самое большое количество рифм к одному слову.

Кстати, бытует мнение, что не рифмующиеся слова на английском – это month, orange, silver, purple. Но «побродив» по интернету, мы нашли такие варианты:

  • month (месяц) – once (однажды), sons (сыновья), guns (ружья) + еще около 200 вариантов;
  • orange (оранжевый) – college (колледж), sausage (сосиска), storage (кладовка);
  • silver (серебряный) – builder (строитель), winner (победитель);
  • purple (фиолетовый) – turtle (черепаха), sparkle (искриться).

Завершив поиск рифмы на английском, не спешите выбирать первый попавшийся вариант. Ознакомьтесь со всеми для лучшего результата. Попробуйте самостоятельно подобрать рифму посредством подставления разных букв алфавита, например. Используйте зрительные рифмы: love – above, bove, cove, dove, fove … Да, не все слова имеют смысл, но посмотрите перевод каждого и выберите то, которое подойдет вам по смыслу. Используйте многосложные слова, чтобы сделать стих ярче.

Если этот способ не сработает, попробуйте заменить слово, которое не можете срифмовать. Употребите его синоним или вообще измените строку. Рифма создается не ради рифмы, а ради мелодичности.

Не ругайте себя за неудачи. Все приходит с опытом. Практикуясь, вы мало того что выучите множество новых слов, так еще и рифмовки на английском будете щелкать как орешки. А мы в вам поможем выучить английский быстро и эффективно!

послужат помощником для развития речи.

Higglety, pigglety, pop!
The dog has eaten the mop;
The pig"s in a hurry,
The cat"s in a flurry,
Higglety, pigglety, pop!

***
Hickory, dickory, dock,
The mouse ran up the clock.
The clock struck one,
The mouse ran down,
Hickory, dickory, dock.

***
Hey diddle, diddle,
The cat and the fiddle,
The cow jumped over the moon;
The little dog laughed
To see such sport,
And the dish ran away with the spoon.

***
Diddle, diddle, dumpling, my son John,
Went to bed with his trousers on;
One shoe off, and one shoe on,
Diddle, diddle, dumpling, my son John.

The Flying Pig
Dickery, dickery, dare,
The pig flew up in the air;
The man in brown
Soon brought him down,
Dickery, dickery, dare.

Humpty-Dumpty
Humpty-Dumpty sat on a wall,
Humpty-Dumpty had a great fall;
All the King"s horses and all the King"s men
Couldn"t put Humpty together again.

Washing Up
When I was a little boy
I washed my mammy"s dishes;
I put my finger in my eye,
And pulled out golden fishes.

Caution
Mother, may I go out to swim?
Yes, my darling daughter,
Hang your clothes on a hickory tree
But don"t go near the water.

Tom Tittlemouse
Little Tom Tittlemouse
Lived in a bell-house;
The bell-house broke,
And Tom Tittlemouse woke.

Doctor Foster
Doctor Foster went to Gloucester
In a shower of rain;
He stepped in a puddle,
Right up to his middle,
And never went there again.

Silly
Gilly Silly Jarter,
She lost her garter,
In a shower of rain.
The miller found it,
The miller ground it,
And the miller gave it to Silly again.

On Oath
As I went to Bonner,
I met a pig
Without a wig,
Upon my word and honour.

The Old Woman in a Shoe
There was an old woman who lived in a shoe,
She had so many children she didn"t know what to do;
She gave them some broth without any bread;
She whipped them all soundly and put them to bed.

An Old Woman
There was an old woman
Lived under a hill,
She put a mouse in a bag,
And sent it to the mill.
The miller did swear
By point of his knife,
He never took toll
Of a mouse in his life.

Peter White
Peter White will ne"er go right;
Would you know the reason why?
He follows his nose wherever he goes,
And that stands all awry.

A Man in the Wilderness
A man in the wilderness asked me,
How many strawberries grow in the sea.
I answered him, as I thought good,
As many red herrings as swim in the wood.

And That"s All
There was an old man,
And he had a calf,
And that"s half;
He took him out of the stall,
And put him on the wall,
And that"s all.

The Wise Men of Gotham
Three wise men of Gotham
Went to sea in a bowl;
If the bowl had been stronger,

The King and His Daughters
There was a king, and he had three daughters,
And they all lived in a basin of water;
The basin bended,
My story"s ended.
If the basin had been stronger,
My story would have been longer.

The Crooked Man
There was a crooked man,
And he walked a crooked mile,
He found a crooked sixpence
Against a crooked stile;
He bought a crooked cat,
Which caught a crooked mouse,
And they all lived together
In a little crooked house.

***
If all the world was paper,
And all the sea was ink,
If all the trees were bread and cheese,
What should we have to drink?

***
If all the seas were one sea,
What a great sea that would be!
If all the trees were one tree,
What a great tree that would be!
And if all the axes were one axe,
What a great axe that would be!
And if all the men were one man,
What a great man that would be!
And if the great man took the great axe,
And cut down the great tree,
And let it fall into the great sea,
What a splish-splash that would be!

Robin the Bobbin
Robin the Bobbin, the big-bellied Ben,
He ate more meat than fourscore men;
He ate a cow, he ate a calf,
He ate a butcher and a half,
He ate a church, he ate a steeple,
He ate a priest and all the people!
A cow and a calf,
An ox and a half,
A church and a steeple,
And all good people,
And yet he complained that his stomach wasn"t full

The Little Woman and the Pedlar
There was a little woman,
As I have heard tell,
She went to market
Her eggs for to sell;
She went to market
All on a market day,
And she fell asleep
On the king"s highway.
There came by a pedlar,
His name was Stout,
He cut her petticoats
All round about;
He cut her petticoats
Up to her knees;
Which made the little woman
To shiver and sneeze.
When this little woman
Began to awake,
She began to shiver,
And she began to shake;
She began to shake,
And she began to cry,
Lawk a mercy on me,
This is none of I!
But if this be I,
As I do hope it be,
I have a little dog at home
And he knows me;
If it be I,
He"ll wag his little tail,
And if it be not I
He"ll loudly bark and wail!
Home went the little woman
All in the dark,
Up starts the little dog,
And he began to bark;
He began to bark,
And she began to cry,
Lawk a mercy on me,
This is none of I!

Игры на уроках английского языка

Черненко Е.Ю., учитель английского языка, МБОУ “СОШ№35” г.Осинники Кемеровской области
В представленном материале можно познакомиться с разнообразными лексико-грамматическими играми и рифмовками, что делает любую учебную деятельность интересной, живой, мотивированной и непринуждённой. Материал предназначен для обучающихся младшей и средней школы.
Цель: демонстрация того, что можно привнести в учебный процесс для мотивации учащихся и развития их познавательного интереса к иностранному языку.
Задачи: - познакомить с игровыми приёмами, рифмовками, небольшими по объёму стишками по разным лексико-грамматическим темам.

Работа с английским алфавитом:
NAJBCEDYPOWIHVKU

1.Cоставьте из представленных букв слова.
2.Составьте имена девочек и мальчиков.
3.Назовите буквы в алфавитном порядке.
4.B/e F/r D/t E/e A/l G/s C/t – если вы расположите заглавные буквы в алфавитном порядке, то маленькие буквы составят слово. Прочитайте его.
5.Загадка о букве:
Little Katie is only three,
She must learn the ABC.
Now then, Katie, say to me,
What is the letter before “B” (“A”).

6.Вспомните слова со средней буквой “a” и заполните пропуски в словах:
…а…,…а…,…а…,…а…,…а…,…а…,…а…,…а…,…а…
Ответы(bag, map, man, can, has, cat, rat, sad, hat).
7.Назови гласные буквы английского алфавита (согласные буквы).
8. Споём песенку-алфавит.
9. Составьте из выделенных букв предложение - Doayoutuumlinkeahpmpleos? (Ответ - Do you like apples?)
10.Выполните задание согласно рифмовке:
I now all letters well,
I can read them and spell.

Числительные:
Рифмовки, в тексте которых есть числительные, позволяют быстро научиться считать, понимать и самим использовать их в речи.
1.One little apple on the tree,
Two apples for you and me,
Three apples by the door,
And four apples on the floor,
The apples are good and sweet,
Can you count them all, Pete?
2.One apple, two apples,
Three apples, four,
Five apples, six apples,
Seven apples more.
Now tell me, little Paul,
Can you count them all?

3.How much is one plus one?
… apples growing in the sun.
How much is two plus two?
… apples for little Sue.
How much is three plus three?
… apples on the apple-tree.
How much is four plus four?
… red apples, and no more.

4.Six little apples are on the tree,
Andy goes up the tree,
down come three.

5.How much is eight and eleven?
Asks little Evan.
How much is eleven and eight?
Asks little Kate.
How much is eight from eleven?
Wants to know little Evan.

How much is eleven minus eight?
Wants to know little Kate.

6.How many flowers do you see?
How many flowers do you see?
Eight in Bobbys hands,
Eight in Nellys hands,
How many flowers do you see?
7.Nine and one –
Fun in the bright sun.
Nine and two –
Fun for Nick and you.
Nine and three –
Fun by the green tree.

8.I see nine apples on the tree,
Six of them fall,
And now they are three.

9.There are nine cakes,
On a little plate,
I eat one of them,
And now there are eight.

10.Five little dogs
Playing by the door,
One runs away,
And now there are four.

11.Our class has two Bellas,
Two Jims and two Stellas,
Three Anns and three Dicks,
Five Kates and three Nicks,
Eight Sams and four Bills,
Five Nells and two Jills,
But we have only one Paul,
Can you count them all?

Рифмовки на введение и закрепление грамматических правил:
1.Past Simple
What did you do last night?
Did you eat a piece of cake?
Did you drink a lemonade?
Did you go to school at nine?
Did you drink a glass of wine?
Did you kiss a pretty maid?
Did you see a bank raid?
Did you watch a TV show?
Did you hear the winds blow?
Did you help your mother?
Did you hit your brother?
Did you stay in bed, boy?
Oh, I think you are mad, boy.
That’s what you did last night.

2.Present Continuous
When I heard that knock, nock, nock.
I was looking at the clock.
Mum was watering the flower.
Daddy was just taking a shower.
When I heard that Ding, Ding, Dong,
I was singing a favourite song,
Sister Pam was feeding a cat,
Brother Tommy was hunting the rat.

3.Present Perfect
Come on now everyone,
Do what you ’ve never done,
Sing if you’ve never sung,
Swing if you’ve never swung,
Drive if you’ve never driven,
Give if you’ve never given,
Ride if you’ve never ridden,
Hide if you’ve never hidden,
Catch if you’ve never caught,
Buy if you’ve never bought,
Cry if you’ve never cried,
Try if you’ve never tried.
4.Present Simple
Every day I get up early in the morning,
Every day I wash my face early in the morning,
Every day I brush my teeth, comb my hair put on my jeans,
Every day I say goodbye early in the morning,
Every day I meet the boys and forget about my toys,
Every day I go to school early in the morning,
Every day I meet my friends early in the morning,
Every day I talk to them early in the morning,
Every day we sing as well, listen to the teacher and wait for the bell,
Every day I meet my friends early in the morning.

5.Conjunctions
as……as
As good as gold,
As sweet as wine,
As big as the ocean,
As deep as a mine,
As free as the wind,
As dark as the night,
That’s I feel
when you hold me tight.
As hot as sunshine,
As wet as rain,
As soft as velvet,
As fast as train,
As cold as ice,
As bright as light,
Take all my feelings
When I hold you tight.

6.Degrees of Adjectives
A rope is thicker than a thread,
A hat is bigger than a head,
A plane is faster than a fly,
And you can do it if you try.
A bus is slower than a train,
A road is wider than a lane,
But what flies higher than a kite?
If it has wings, you could be right.
So now you know, we all know.
A bike is cheaper than a car,
But what shines brighter than a star?
Does anything travel faster than light?
Maybe you are wrong, maybe you are right,
So now you know, we all know.

1. A black cat sat on a mat

а nd rapidly ate a fat rat.

2. Bad lads are smacked by dad

Sam packed the hand bag

and run to catch the train.

3. The wise old owl sat in an oak

the more he heard the less he spoke.

4. Fat, Pat had a fat cat

Pat s fat cat sat at Pat s hat.

5. That s the man

Who sat on my hat in the tram.

6. Where are you going, my little cat?

I’ m going to town to buy a hat.

What? A hat for a cat?

A cat in a hat?

Who ever saw a cat in a hat?

7. A sailor went to sea

To see what he could see

Was sea, sea, sea.

8. As I was going to St. Ives,

I met a man with seven wives.

Every wive had seven sacks.

Every sack had seven kittens

Kittens, cats, sacks and wives.

How many were there going to St. Ives.

8. Monday for health,

Tuesday for wealth,

Wednesday is the best day for all,

Thursday for losses,

Friday for crosses,

Saturday no luck at all.

9. If many men knew

What many men went

If many men went

Where many men go,

If many men did

What many men do,

The world would be better

I think so, don’t you?

10. “Tick,” the clock says.

Tick, tick, tick

What you have to do, do quick!

11. Rain on the grass

And rain on the tree

Rain on the house-top

But not on me.

12. Rain, rain, go away,

Come again another day.

Little Mary wants to play.

13. Rain, rain, go to Spain,

Never show your face again.

14. Good morning, good morning,

Good morning to you.

Good morning, good morning,

I’m glad to see you.

15. She sells sea-shells on the sea- shore.

The shells that she sells are sea-shells.

16. Once there lived a lad,

Who was always very sad

For he hadn’t any mother

And he hadn’t any dad.

17. One, two, three, four

Mary at the cottage door.

Five, six, seven, eight

Eating cherries off the plate.

18. Swim, son, swim!

Show me you’re a swimmer.

Swim just how the swans swim,

You know how the swans swim

19. Wealth is nothing without health

Health is above wealth.

20. How much wood would a wood-chuck

If a wood-chuck could chuck wood?

21. Six sharp sharks have come to swipe your limb.

22. So swim as swiftly as you can, swim, son, swim.

23. This fish has a thin fin.

That fish has a thick fin.

This fish is the fish.

That fish has a thinner fin than that fish.

24. Hello, hello, hello to you!

Hello, hello.

How are you?

25. The teacher thought and thought

And thought and no one knew the

Thought he thought.

26. Hickory, dickory, dock

The mouse ran up the clock.

The clock struck one,

The mouse ran down.

Hickory, dickory, dock.

27. Early to bed,

Early to rise

Makes a man

Healthy, wealthy and wise.

28. If you, Sandy, have two candies,

Give one candy to Andy, Sandy.

If you, Andy, have two candies,

Give one candy to Sandy, Andy.

29. Half heart is no heart.

30. He laughs best who laughs last.

31. Who’ll run fastest, you or I?

Who’ll laugh loudest? Let us try.

32. Polly put the kettle on,

Polly, put the kettle on,

Polly, put the kettle on,

We’ll all have tea.

33. Mother, father, sister, brother

Hand in hand with one another.

34. Good night, good night,

My little child!

Get up gay and bright

In the morning light!

35. Little cat, little cat

Where is your flat?

I’m a little cat,

I have no flat.

36. At night this side of the house

Seems quite light.

37. How do you do, Hatty?

How do you do?

I hope you are well, Hatty.

I hope you are too.

38. Swan swam over the sea.

Swim, swam, swim!

Swan swam back again.

Well swum, swan

39. This is my father,

This is my mother,

This is my brother Paul,

This is my sister,

This is my uncle,

How I love them all.

40. Good night, mother,

Good night, father.

Kiss your little son.

Good night, sister.

Good night, brother.

Good night, everyone.

41. These are three brothers,

These are their father and mother.

This is their other brother.

42. This is used for one thing here.

That means something over there.

Those and those mean two or more.

Those are far and these are near.

43. The third Thursday of

This month is the 16 th .

44. Healthful habits make healthy bodies.

45. This is a mouse.

She lives in the house.

This is a cat.

He is very fat

Because he lives in the house

And he likes to eat a mouse

46. When the weather is wet

WE mustn’t fret.

When the weather is cold

We mustn’t scold.

47. When the weather is warm

WE mustn’t storm.

But be thankful together

Whatever the weather.

48. Where’s the round roll

Robert Rowley rolled round.

49. Twinkle, twinkle, little star

How I wonder what you are.

Up above the world so high,

Like a diamond in the sky.

50. I have two legs

With which I walk

I have a tongue

With which I talk

And with it too

I eat my food

and tell

If it is bad or good.

51. William always wears a very warm

Woolen vest in winter, Victor however

Will never wear woolen underwear

Even in the wild west.

52. She sells sea she shells

On the sea shore. The shells

That she sells are sea shells,

I am sure.

53. Flowers here,

Flowers there,

Flowers growing

Everywhere.

54. I love learning English

I can read

I can write

I can speak English too.

I love learning English,

And what about you.

55. There was a little girl

And she had a little curl

Right in the middle of her forehead.

When she was good

She was very, very good,

But when she was bad,

She was horrid.

56. Diddle, diddle, dumpling, my son John,

Went to bed with his trousers on,

One shoe off, and one shoe on,

Diddle, diddle, dumpling, my son John.